Pages

Tuesday, November 29, 2011

Apa yang menyala dalam panel meter anda?





Memanglah dashboard anda tak macam dashboard ni kan? semua nak menyala2... tapi ade je bende kecik kadang2 nak menyala, ade yg anda tau dan ade yang anda tak penah tau lansung tanda ape tu! Kadang-kadang takut tapi redah jela kan?


1. Hand Brake Light
yang paling penting dan asas sekali, tapi ramai jugak yang tak perasan dan jarang tengok dashboard hand brake tu tak turun. Kalau menyala maknanya hand brake tak dilepaskan atau tak cukup lepas. Kalau menyala jugak walaupun dan diturunkan tu, ade problem la tu dgn brake tu, minyak tak cukup ke, getah kembang ke... pegi la check.


2. Pintu terbuka
Pintu tu terbuka atau tak tutup rapat, sebelum memandu pastikan semua pintu dah rapat, tengok-tengok sikit mana tau kain anda tersepit kat pintu ke kan? Bonet belakang tak rapat pun boleh menyala lampu ni.


3. Enjin sejuk
Kalau kain layar ni warna hijau ade tulis cool, enjin sejuk lagi, Toyota Vios yang takde meter temperature ade lampu ni nak bagitau enjin masih sejuk, jangan jalan lagi.


4. Enjin panas.
Yang ni terus matikan enjin, jangan mengade nak jalan kalau sayang duit tu. Tak pasal-pasal kene tukar enjin kang. Ini berlaku bila ade kebocoran pada radiator atau air radiator takde la.. sape suruh tak check.

5. Meter minyak menyala
Kalau dia blinking tu boleh lagi tu, kalau menyala je tak reti padam, tinggal beberapa kilometer je tu, cepat la isi minyak.

6. Anak panah pada meter minyak
Kalau ke kiri, maknanya tempat isi minyak anda berada di kiri, kalau anak panah menunjukkan kanan, kat kanan la tempat nak isi minyak tu. Mane la tau.. lupa.



7. Check Engine Light
Rupa paip ni atau dia tulis CHECK ENGINE tu adalah check engine light, lampu ni akan menyala masa pusingkan kunci dan sebelum crack enjin anda. Kalau menyala masa memandu adala sensor kereta rosak atau wiring tak kena tu.


8. Battery tak dicas
Kalau menyala sebelum start engine tu normal je, memang takleh nak cas bateri kalau enjin tak start, tapi kalau tengah memandu tu tibe-tibe menyala, alternator rosak la tu. Kejap lagi mati la enjin anda sampai bateri tu habis. Hubungi la siapa-siapa mintak bawak bateri baru ataupun tow je kereta tu sampai ke bengkel tukar bateri. Bateri baru pun tak boleh jalan jauh mana.


9. Minyak enjin tak cukup
Minyak enjin atau minyak hitam tu dah kurang. ada kebocoran kot atau minyak tu tak berjalan ke serata enjin. Kalau semua ok, minyak ada, minyak pun jalan, sensor rosak la tu. Kalau menyala ni tengah jalan cepat-cepat berhenti periksa takat minyak hitam anda, kalau kurang, jangan terus jalan, beli dan tambahkan sikit baru jalan.


10. Tali pinggang keledar tak dipasang
Pakai la tali pinggang tu... susah sangat ke? Kang pecah muke kalau tak pecah badan.


11. ABS tak berfungsi
Samada masalah ABS atau sensor, lampu ni akan menyala. Untuk kereta yang ada ABS sahaja.


12. Fog Lamp sedang dipasangkan
Fog lamp atau lampu kecik bawah head light tu sedang menyala, samada anda tak tutup atau rosak tak boleh nak tutup. Tapi kalau anda saje pasangkan memangla menyala.


13. Headlamp sedang menyala
Kalau anda sedang pasangkan Headlamp atau headlight, lampu ni akan menyala. Kalau kereta anda ade fungsi auto headlamp atau lampu depan terbuka secara automatik, lampu ni akan menyala menyatakan headlamp sedang dipasangkan kerana cuaca agak gelap.


14. High beam indicator
Atau lampu besar sedang menyala. Kalau anda terperasan menggunakan lampu ni secara tak sengaja, sila padamkannya.



15. Front airbag indicator
Nampak macam anjing je kan? pelik semacam. Samada lambang bawah tu orang dengan bola atau lambang SRS sahaja, bila menyala bermaksud airbag anda bermasalah dan mungkin tidak akan terkeluar jika kemalangan. Sila ke bengkel berhampiran untuk menyelesaikan masalah anda.



16. Pemanas cermin belakang terpasang
Untuk memberitahu anda heater atau pemanas cermin belakang sedang terpasang.


17. Tekanan tayar rendah
Yang ni tak semua kenderaan ada sensor ni dan lampu ni, Ia menyatakan tekanan tayar anda terlalu rendah atau tayar anda dah sampai masa untuk ditukar.


18. Auto Cruise engage
Jika kenderaan anda mempunyai fungsi auto cruise dan anda sedang menggunakannya, ia akan menyala.


19. AWD sedang digunakan
Untuk kenderaan yang mempunyai fungsi AWD yang boleh ditutup dan dipasangkan. Ia akan menyala jika anda sedang menggunakannya.

20. Traction Control ditutup
Tranction Control atau TCS sedang ditutup samada anda menutupnya dengan sengaja atau ia bermasalah. Jika ia berkelip ketika laju atau di selekoh, bermakna ia sedang bertungkus lumus mengelakkan sebarang masalah akibat geseran. Jadi perlahankan kenderaan anda. Untuk kenderaan yang dilengkapi TCS sahaja.



21. Overdrive ditutup
Biasanya untuk kereta transmisi automatik 4 kelajuan dengan butang O/D atau overdrive. Jika anda menekan butang ini, O/D akan dimatikan iaitu gear keempat akan dimatikan dan kenderaan anda tidak dibenarkan diapacu dengan gear keempat. Jadi anda hanya akan berjalan menggunakan gear 1,2 dan 3 sahaja.


Ada banyak lagi lampu indicator tapi untuk kenderaan yang asas, inilah semua yang ada padanya. Lebih canggih kenderaan berkenaan, lebih banyak la lampu yang berkelip-kelip.

Monday, November 28, 2011

GRA round 5 2011 (final)




Sekali lagi tapak tempat letak kereta di litar Sepang menjadi mangsa keganasan tayar-tayar pelumba GRA. Round 5 atau pusingan terakhir 2011 telah diadakan dengan jayanya pada 27 November 2011.

Seperti biasa ia dihadiri oleh orang-orang yang dikenali dalam dunia permotoran GRA ini dan mungkin juga akan dihadiri oleh ramai orang baru tahun depan, mana tahu anda salah seorang pemandu untuk GRA pula tahun depan kan?

Cuaca yang panas tapi tak terlalu terik walaupun pada waktu tengahari cukup selesa bagi kami yang tidak berlumba tapi hanya datang untuk menonton. Kehangatan mungkin lansung tak terasa oleh pelumba kerana jentera mereka jauh lebih hangat dari mentari di luar sana.





Sempat ambik gambar seorang kawan lama yang merupakan antara pemandu terbaik GRA yang bernama Mitch. Kenal masa dalam forum Prohatch dulu dan dari kereta warna hijau dah bertukar kuning sekarang ni.

Susunan litar kali ni lebih pendek dari round 4 tapi lebih mencabar dan mengelirukan, ramai yang terlupa susunan litar dan membuat kesalahan dan bahagian slalom yang sempit kelihatan sangat sukar untuk kereta sedan.

Kali ni kami tak banyak sangat gambar kecuali gamba di bawah ni yang mungkin menarik:





Update: Berikut adalah keputusan untuk GRA round 5. KLIK SINI!
Update: GRA 2011 Championship point. KLIK SINI!

Dan video 7 minit seterusnya menceritakan apa yang terjadi pada hari berkenaan! Maaf jika gambar tidak berapa jelas, cuma Digicam 8.1MP je digunakan pada hari tu dan kekurangan krew untuk mengambil lebih video, harap anda enjoy!


Sunday, November 27, 2011

Crew Blog: Apabila Selekoh Pendek Bertemu Rev Tinggi


Touge, Drifting, dan autocross, 3 jenis sukan ini adalah pilihan high revver. Ketiga-tiga permainan ini memerlukan pemandu yang cukup berpengalaman dan jentera yang telah di tuned dengan baik. Ia lebih kepada selekoh tajam, tapi bagaimana pula dengan rally? dan perlumbaan di litar? Kedua rally dan litar mempunyai selekoh tetapi mereka tidak berapa memerlukan rev tinggi untuk perlumbaan berkenaan. Rally adala perlumbaan yang memerlukan torque yang tinggi, kuasa dan repon yang cepat! Kadangkala pemandu rally akan brek terlalu kuat dan memerlukan kuasa jenteranya kembali untuk menolak balik keretanya. Kelajuan enjin anda akan sentiasa bermain di atas dan di bawah dan litarnya agak panjang. Dan perlumbaan di litar pula bergantung kepada strategi dan setup jentera anda. Perlumbaan berkenaan mungkin memakan masa beberapa jam dan anda mungkin memerlukan enjin yang kurang stressnya.

Tapi touge, drifting dan autocross lahir dari perlumbaan di jalanan, Perlumbaan hanya memerlukan beberapa minit dan anda tak perlukan top speed kereta anda. Jadi anda boleh menyediakan jentera anda dengan maksimum. Mesin untuk 3 perlumbaan ini kadangkala dibina dengan torque yang sangat rendah tapi horsepower yang tinggi. Enjinnya pula mempunyai output yang sangat lemah pada RPM rendah. Macam mana nak pandu jentera ini? Pandu seperti anda tak perlukan brek! Dah tentulah anda tentukan brek waktu memandu, tapi kurangkan mengurangkan kelajuan jentera anda dengan mengimbangi beratnya.

Masih tak boleh membayangkan beza antara touge, drift dan rally,litar lumba? cubalah 3 litar berbeza ni, jalan sempit dengan selekoh tajam, highway yang banyak selekoh dan jalan yang licin berpasir dengan jalan yang tak rata. Pandu kenderaan anda pada 3 trek berbeza ini dan tolong... tolong lakukannya dengan berhati-hati.

artikel: worldofmeta.blogspot.com april 2009 ditulis semula dan dialih bahasa oleh hilmi

Crew Blog: Natural Power



Naturally Aspirated atau dikenali sebagai enjin NA bermaksud enjin tanpa bantuan paksaan atau forced induction seperti turbocharge dan supercharged. Enjin jenis ini bergantung 100% kepada keupayaan enjin untuk menyedut udara di sekeliling untuk mendapatkan Volumetric Efficiency yang lebih baik.

Kebanyakan supercar seperti Ferrari dan Lamborchini menggunakan enjin NA untuk jentera mereka. Enjin jenis NA biasanya mempunyai limit rev yang lebih tinggi dari enjin forced induction. Enjin jenis ini agak rumit, 5 valve per silinder, compression yang tinggi, short stroke adalah biasanya kriteria untuk NA. Setengah pengilang kenderaan telah pun menggunakan enjin NA sekian lama seperti Honda. Honda cukup dikenali dengan enjin V-tec nya. Sebuah enjin dengan variable valve timing. Ia menggunakan kedua-dua kawalan elektronik dan mekanikal untuk menukar 2 jenis camshaft Mitsubishi Motor pula memberi jawapan dengan enjin MIVEC (Mitsubishi Innovative Variable valve timing Electronic Control. Dan toyota dengan VVT-i. Pembuat kenderaan Jepun ini tidak keseorangan apabila BMW mempunyai enjin jenis Variable Valve Timing mereka sendiri dipanggil VANOS. Mengapa mereka membuang masa untuk bermain enjin NA sedangkan mereka boleh mendapatkan lebih kuasa dengan enjin forced induction? Jawapannya adalah respon pada enjin NA.

Jika anda pernak mendengar deruman enjin Honda Type R dalam rev yang tinggi, anda pasti menyukainya seolah-olah sebuah simfoni okestra sedang mendendangkan lagu di hadapan anda. Atau mungkin bunyian yang datang dari jentera drift seperti AE86 yang menggunakan enjin AE111 4 throttle atau mungkin bunyi deruman BMW M3 atau M5. Kesemua enjin ini mampu menghasilkan bunyi yang membuatkan penggemar automotif mengalirkan air mata.

Apa kan daya, aku tak mampu untuk memiliki sebarang enjin variable valve timing. Bukan pada waktu itu dan aku masih berpuas hati dengan enjin NA aku tanpa Variable Valve Timing. Aku cuma sukakan selekoh dan enjin NA adalah yang terbaik di selekoh apabila aku boleh menekan pedal sebanyak mana kerana enjin NA dicipta untuk ketahanan pada rev tinggi. Mana-mana short stroker NA adalah dilahirkan untuk di rev tinggi dan sudah tentu, hanya dengan cara yang betul!


artikel dari: worldofmeta.blogspot.com jan 2009 ditulis oleh hilmi dan dialih bahasa semula oleh hilmi untuk Konmei institution.

Friday, November 25, 2011

Review: Chery Eastar 2.0 MPV


Jarang sekali kami membuat review sebuah kereta, mungkin tak pernah kot untuk satu kereta lagi-lagi sebuah MPV dari China pulak tu? Biasanya kalau review mesti kereta laju atau yang nampak jahat kan?

Sejak beberapa minggu ni banyak search keyword yang membawa kepada blog ni hasil dari keyword "chery eastar mpv" atau "enjin ateco". Agak ramai jugak la yang search keyword lebih kurang macam ni mungkin kerana kami ada review MPV dengan harga munasabah sebelum ni.

Kami bukan taknak review, setiap persoalan kami akan cuba beri jawapan dan kerana itulah terhasilnya semua artikel sebelum ini kerana persoalan ahli-ahli kami ataupun orang yang bertanya kepada kami.

Kita mulakan dengan pengenalan, Chery Eastar adalah sebuah MPV saiz penuh 2.0 liter yang basic dengan gearbox 4 kelajuan. Kalau tengok dari spec enjin takde yang lebih pun untuk sebuah kereta buatan China.

Tapi yang membezakannya bila size kereta ni mula mengambil alih perhatian anda, saiz penuh pada luaran macam Mitsubishi Grandis dan Honda Odessey yang berharga sekitar RM180,000 tu. Tapi dalaman macam mana? Tidaklah semewah Honda dan Mitsubishi kerana harganya pun separuh dari kereta di atas. Ketuk2 memang kosong tapi pandangan mata tidaklah terlalu kosong. Hiasannya agak kemas dan kalau yang tak sangat kemas pun, ingat sekali lagi, anda membayar separuh harga.



Mana nak cari kereta dengan interrior macam ni? Proton Ixora? ok, mungkin saingan agak sengit di sini, yang sebenarnya tidak bersaing pun. Hampir sama besar dengan eastar tapi Ixora memilih untuk mengalahkan Livina dan Citra, enjin kelas 1.6nya tak setanding dengan torque dihasilkan eastar dan ianya pendek sedikit dari Eastar.



Enjin Ateco? Europe? Memang tak pernah dengar, ianya dihasilkan oleh AVL dalam R&D bersama mereka dan telah digunakan oleh Fiat dalam kereta sedannya Linea. AVL adalah sebuah syarikat automotif eropah yang membekalkan alat ganti untuk kereta eropah.


Tak nampak kemas!! Memanglah, mind set anda dah kata ini kereta China, tak berkualiti, semua kata tak nampak kemas. Sekali lagi, harganya adalah separuh dari harga saingannya, ia dihasilkan di China di mana buruhnya sangat rendah dan Quality Controlnya lebih rendah dari kereta eropah atau Jepun. Jadi nak QC yang baik? tengok poket anda dan dapatkan kereta eropah atau Jepun.

Walaupun dipasang di China, oleh kerana ia teknologi eropah, kuasa torque nya sangat memberansangkan, kalaulah tak tahu Chery ni sebuah kereta China, mesti ramai yang terpegun dengan kelancaran enjin ni memecut. Bukan laju tapi lancar, penuh yakin untuk mengangkat kenderaan sebesar ni. Sila pandu uji untuk statement ni!



Pakej Full Spec pun sangat menarik, 2 LCD belakang headrest, sebuah LCD touch screen dengan DVD player di depan lengkap dengan reverse camera bila anda sedang mengundur!


Pilihan Full Spec juga menawarkan tempat duduk kulit dengan pilihan warna berbeza. Jika anda mahukan gelap pilihlah tempat duduk kulit berwarna hitam atau kelabu, jika mahu cerah, pilih coklat atau cream atau 2 tone.


Full spec juga menawarkan Bodykit dan Security tinted 5 mil yang menghalang cermin anda dipecahkan dengan mudah oleh orang tak bertanggungjawab.




Cantik? Untuk kereta yang berharga RM85,988 on the road, memang agak menarik, tapi mesti anda was-was kan? Kereta China, baru nak naik.. alat ganti? Kereta ni buatan China dan harganya pun murah. Semua orang tau kalau nak carik barang murah, cari barang buatan China, jadi macam mana alat ganti kereta China sendiri boleh mahal? logik tak?


Rosak? Kita ambil sejarah Proton, semua rosak dan ramai yang cakap macam-macam, akhirnya semua orang beli Proton kerana takde pilihan lain. Nak kenderaan yang tak rosak, beli la yang mahal! Tapi kenderaan yang mahal tu tak rosak untuk jangka masa sementara je, sampai masa dia nak rosak, mampu ke kita baiki? Waktu tu apa beza dengan kenderaan lebih murah dan kos membaik pulih yang murah?

Cuma kereta import ni tidak memeningkan kepala anda selama 4-5 tahun dan disarankan tukar kenderaan anda selepas jangka masa tu kalau taknak breakdown. Anda dapat peace of mind tapi duit anda pun kene peace!

Kita ambil pula sejarah Naza Ria atau Kia Carnival. Ramai yang kata rosak dan tak bagus. Hakikatnya paling ramai yang memiliki Naza Ria dan walaupun dah tak dijual lagi, ramai yang datang tanyakan Naza Ria di showroom KIA berdekatan. Kalau tak percaya tanye la jurual KIA tu.

Jadi anda pun nak fikir sampai Eastar ni dah habis dijual baru nak beli? Hakikatnya ramai yang dah terbeli kereta Jepun dan nak tukar pada Eastar tapi tak mampu sebab mereka dah buat loan dan terpaksa tambah wang untuk menjual kenderaan mereka. Dan mereka tak puas hati dengan saiz kereta berkenaan.




Berikut adalah gambar yang kami jumpa untuk Eastar yang telahpun terlibat dalam kemalangan. Teruk? tengok dari mata kasar memang teruk tapi cuba tengok betul-betul hasil pelanggaran di atas, kedua-dua Eastar berkenaan tidak terjejas A,B dan C pillarnya sehinggakan pintu hadapan boleh ditutup rapat walaupun setelah kemalangan seperti itu dan menunjukkan pemandu boleh keluar tanpa sebarang masalah. RM85,988 untuk MPV bersaiz penuh dan selamat? Ia juga dilengkapi 2 airbag dan Traction Control (TCS) dan ABS serta EBD.

Ini bukanlah MPV yang terbaik dan harus dibeli, cuma ianya sangat sesuai untuk mereka yang berkemampuan sekitar RM90,000 dan dengan wang pendahuluan sekitar RM8,688 untuk mendapatkan sebuah MPV saiz penuh dan semua kelengkapan canggih di atas.

Ramai yang kemudian tak berpuas hati dengan Eastar kerana ramai jurujual di luar sana banyak yang menipu dan memberi informasi yang salah dan membuatkan pembeli rasa tertipu dan marah. Kami di Konmei terdiri dari penggemar automotif dan sukan bermotor akan memberi nasihat kepada anda untuk kenderaan yang sesuai dengan cara hidup anda, pendapatan anda dan kepentingan anda. Setiap artikel di blog kami juga dikaji dengan terperinci sebelum ditulis.

Sila hubungi 017-2527340 atau emailkan ke hilmi.saari@gmail.com untuk sebarang nasihat ataupun rebat tunai ataupun promosi terbaik yang boleh kami beri dan mungkin lebih menarik lagi. Trade in diterima dan kami akan pastikan anda mendapat kenderaan yang sesuai untuk diri anda dan bukan bagi diri kami.

Tuned Honda CR-Z


Konmei Epicture mempersembahkan gambar2 epic Honda CR-Z! Dah sebab ramai sangat search gambar CRZ la, bodykit CR-Z la.. CRZ dengan rim besar la..

Dalam posting kereta hybrid di Malaysia tu dah terangkan sedikit sebanyak mengenai CR-Z ni jadi ni pulak racun tuba nak bagi anda semua terliur ternganga tersungkur dek penangan Honda CR-Z! Jangan lupe, market price cume RM115,000 je dan boleh hubungi 017-2527340 untuk booking!

Kite mulakan dengan CRZ dengan rim Type R



NOBLESSE BODYKIT

Yang ni taktau jenis ape, bentuk baru CRZ katenye




Mugen Bodykit





Blaze bodykit, HKS pakai ni




CRZ C west bodykit






SEMA 2010 show



Wraptivo


C west jugak ni



Open pod dari INJEN! berani?



CR-Z Exhaust system upgrade


HKS supercharger 197bhp!


Mugen supercharger 200bhp!


Dah puas tengok? bile nak booking? booking la cepat... stock limited! 017-2527340 (hilmi)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger